Samenwerking Duo+

Duo+ geeft de ontwikkelingen aan die op het gebied van bedrijfsvoering op ons af komen, maar ook ontwikkelingen die we vanuit de drie gemeenten willen oppakken. Iedere DUO-gemeente neemt deze ontwikkelingen op in de eigen kadernota. Tot op heden is dat een goed werkende systematiek. Nu de financiële middelen krapper worden, komt er enige spanning op het systeem te staan. Afhankelijk van de gemeentelijke financiële positie wordt er kritischer gekeken naar de aangedragen ontwikkelingen vanuit Duo+. Voor Duo+ is het belangrijk dat de dienstverlening aan de drie gemeenten zoveel mogelijk gelijk blijft. Wanneer één gemeente een ontwikkeling wél wil doorzetten en de andere gemeenten niet wordt het lastig. Meer dan voorgaande jaren zullen we hier vooraf overeenstemming over moeten bereiken met alle DUO-organisaties.

Loonstijgingen en prijsindexering

De volledige CAO van 2024 is doorberekend in de salarissen van 2025. Als de definitieve CAO voor 2025 bekend is passen we deze alsnog toe door middel van een begrotingswijziging.

In 2024 is een forse prijsontwikkeling doorberekend namelijk 11,7% voor de materiële zaken, dit volgens de inflatie van dat moment. We wachten af of deze aanpassing in 2024 voldoende is geweest om ook in 2025 de prijsontwikkeling op te kunnen vangen. Indien in specifieke gevallen aanpassing noodzakelijk is dan zal dit tussentijds meegenomen worden via een begrotingswijziging.

Personeel & Organisatie

Het in 2023 ingezette transitieproces moet in 2025 volledig zijn doorgevoerd. Door de vorming van adviesteams is een betere aansluiting gevonden bij de vraagstukken van de partnerorganisaties, en daarmee is professionelere dienstverlening tot stand gekomen. In 2024 en 2025 zetten we in op de doorontwikkeling van functies (taak- en rolduidelijkheid), mensen (kennis, vaardigheden, houding en gedrag), werkprocessen en op de toekomstbestendigheid van het team P&O. Te denken valt aan de opzet van een eigen werving- en selectieplatform, de DUO- academie en duurzame inzetbaarheid van medewerkers.

Het aantrekken van nieuwe mensen is moeilijk binnen de huidige arbeidsmarkt. Op allerlei manieren proberen we personeel te werven. Ook willen we graag dat medewerkers langere tijd bij Diemen werkzaam blijven. Duo+ ondersteunt ons bij de invulling en uitvoering op deze onderwerpen. Hiervoor is structureel budget nodig voor personeel en incidenteel budget voor de inrichting van systemen en de uitvoering van eenmalige trajecten. Incidenteel is € 25.000 nodig en structureel € 25.000.

Informatisering & Automatisering

Voor schuldhulpverlening is een nieuwe applicatie aangeschaft. Om de data te kunnen ontsluiten voor datagestuurd werken is een extra rapportagemodule nodig. De rapportagemodule bestaat uit een aantal kant-en-klare dashboards waarmee we veel sneller dan nu in staat zijn om de gegevens voor een benchmark te vervaardigen. Dit helpt de beleidsmedewerkers inzicht te krijgen in het effect van het beleid voor schuldhulpverlening.

De Omgevingswet is ingevoerd sinds 1 januari 2024. Omdat hierdoor ook de processen wijzigen, leidt dit tot de aanschaf van nieuwe softwaresystemen. Bovendien willen we graag dat de huidige applicaties elektronisch aanvragen (webformulieren) ondersteunen. In deze behoefte voorziet het landelijke Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) niet.

Steeds meer spreekkamers vragen om hybride oplossingen voor overleg. Ook oude apparatuur moet vervangen worden voor modernere en vaak duurdere apparatuur. Dit zorgt voor extra kosten voor audiovisuele apparatuur.

Voor deze drie ontwikkelingen is structureel € 85.000 nodig.

Interne dienstverlening

Het aantal medewerkers bij de vier DUO-organisaties is behoorlijk gegroeid en daarmee ook het aantal meldingen bij de Servicedesk (Topdesk). Daarnaast maken we steeds meer voor verschillende soorten meldingen gebruik van deze applicatie. In 2024 kon dit nog deels bekostigd worden uit de stelpost groei. Dat gaat voor 2025 niet lukken. Ondanks diverse efficiencymaatregelen is voor de gewenste dienstverlening extra capaciteit nodig. Dat vraagt structureel € 35.000.

Staf

Duo+ heeft € 150.000 beschikbaar voor de inkoopfunctie. Hiervoor hebben we een eigen inkoopcoördinator/-adviseur in dienst en huren we in op maatschappelijk verantwoord inkopen, bijvoorbeeld bij het maken van actieplannen en beleid. Maatschappelijk verantwoord opdrachtgeven en inkopen (MVOI) is voor Diemen belangrijk. Daarom willen we deze taak steviger invullen en vragen we extra budget van € 20.000) structureel. De sturing op maatschappelijk verantwoord inkoop doet de gemeente via het eigen gemeentelijke MVOI-beleid. Dit gaat om de de kosten voor het opstellen en uitvoeren van het beleid en het monitoren van bijvoorbeeld de social return.

Informatiehuishouding op orde

Digitaal werken ontwikkelt zich in hoog tempo en hier moet adequaat op ingespeeld worden. Duo+ heeft hierbij de verantwoordelijkheid om kennis te delen, taken in te richten en te adviseren over de werkprocessen om de informatiehuishouding kwalitatief op orde te krijgen en te houden.

Alle DUO-organisaties hebben hierin een eigen verantwoordelijkheid. We moeten volgens de afgesproken processen (zaakgericht) werken en er voor zorgen dat er geen achterstanden ontstaan. Om al deze ontwikkelingen te implementeren is voor een programmatische aanpak gekozen.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf