Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

1. Samenwerkingsgerichte, verbindende en communicatieve bestuursstijl

Subdoelen & activiteiten

1.1 - Verhoogde kwaliteit van beleid en besluiten

1.1.1 - Bij projecten en nieuw beleid in het startdocument expliciet benoemen van participatie en de participatietrede aangeven

1.2 - Vergroot draagvlak voor beleid en besluiten

1.2.1 - Zorgen dat burgers tijdig en helder worden geïnformeerd over besluiten die hen raken

1.3 - Vergroot eigen initiatief en verantwoordelijkheid voor de leefomgeving door (groepen van) bewoners

1.3.1 - Proactief communiceren over bewonersinitiatieven

1.3.2 - Wijkcoördinatoren ondersteunen en faciliteren bewonersinitiatieven

1.3.3 - Samenwerking met SWD versterken door ze te betrekken bij bewonersinitiatieven

1.3.4 - Ruimer aanbieden van laagdrempelige digitale communicatiemiddelen (social media of specifieke project sites)

1.4 - Sterkere verbinding tussen bewoners en maatschappelijke organisaties en bedrijven

1.4.1 - Overzicht geven van bewonersinitiatieven, welke daarvan in samenwerking met SWD tot stand komen en bijbehorende bewonersgroepen

1.4.2 - Ondersteunen van wijkcoördinatoren en faciliteren van bewonersinitiatieven

Prestatie-indicator

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

% gegrond verklaarde bezwaarschriften n.a.v. formele behandeling

NB

0 %

NB

15%

% ingetrokken bezwaarschriften n.a.v. informele behandeling/mediation

NB

NB

NB

85%

% vertrouwen in de manier waarop gemeente wordt bestuurd

48%

50%

50%

50%

2. Burger is tevreden over dienstverlening die zelfredzaamheid ondersteunt

Subdoelen & activiteiten

2.1 - De burger wordt snel geholpen met zijn vraag ongeacht welk communicatie kanaal hij gebruikt

2.1.1 - Samen met gebruikers de gebruikersvriendelijkheid van de e-diensten verbeteren

2.1.3 - Servicenormen over afhandeltijden vaststellen en hierop sturen met behulp van de nieuwe monitoringsystemen en actief communiceren

2.2 - De gemeente is via diverse kanalen makkelijk bereikbaar met de nadruk op het digitale kanaal

2.2.1 - de mogelijkheden om een product digitaal aan te vragen nog eenvoudiger maken door nieuwe mogelijkheden

2.3 - Alle vragen van de burger worden snel afgehandeld

Indicator maatschappelijk effect

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Tevredenheid burger over de dienstverlening binnen de gemeente

6.9

NB1

7,0

7,0

Aantal klachten over gemeentelijke dienstverlening

72

NB

70

70

Prestatie indicatoren

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Subdoel 2.3 % binnenkomende gesprekken KCC binnen 30 seconden beantwoord

71.4 %

73.1 %

70-80%

70-80%

  1. Niet beschikbaar, de volgende peiling over 2024, is in 2025.

3. Krachtig lokaal bestuur in samenhang met sterke regionale samenwerking

Subdoelen & activiteiten

3.1 - Diemen is een krachtige speler in de regio

3.1.1 - Vertegenwoordiging in regionale besturen

3.2 - Competente ambtelijke en regionaal bewuste organisatie

3.2.1 - Uitvoeren van (strategisch) HRM-beleid met focus op competenties

3.3 - Doelmatige en doeltreffende vrijwillige samenwerkingsverbanden

3.3.1 - Onderzoeken welke taken we beter in samenwerking kunnen uitvoeren (onder andere in Duo+ en AM-verband)

3.3.2 - Controleren of we de doelen die we met de deelname nastreven, ook realiseren

3.4 - Doelmatige en doeltreffende verplichte samenwerkingsverbanden

3.4.1 - Onderzoeken welke taken we beter in samenwerking kunnen uitvoeren

3.4.2 - Controleren of we de doelen die we met de deelname nastreven, ook realiseren

Verplichte indicatoren

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Algemeen - Waardering inwoners algemene gemeentelijke dienstverlening (verplicht)

6.9

NB1

7,0

7,0

Algemeen - Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening (verplicht)

NB

NB1

7,0

7,0

  1. Niet beschikbaar, de volgende peiling over 2024, is in 2025.

Prestatie-indicatoren

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Begroot 2026

Begroot 2027

Begroot 2028

Algemeen - Apparaatskosten per inwoner (verplicht)

€ 724

€ 815

€ 939

1.125

1.114

1.095

1.074

Algemeen - % Externe inhuur (kosten inhuur externen als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (verplicht)

17%

21%

10%

5%

4%

3%

3%

Algemeen - % overhead (Overhead/ totale loonsom)

85%

87%

83%

73%

76%

77%

78%

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf