Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?
1. Samenwerkingsgerichte, verbindende en communicatieve bestuursstijl
Subdoelen & activiteiten |
1.1 - Verhoogde kwaliteit van beleid en besluiten |
1.1.1 - Bij projecten en nieuw beleid in het startdocument expliciet benoemen van participatie en de participatietrede aangeven |
1.2 - Vergroot draagvlak voor beleid en besluiten |
1.2.1 - Zorgen dat burgers tijdig en helder worden geïnformeerd over besluiten die hen raken |
1.3 - Vergroot eigen initiatief en verantwoordelijkheid voor de leefomgeving door (groepen van) bewoners |
1.3.1 - Proactief communiceren over bewonersinitiatieven |
1.3.2 - Wijkcoördinatoren ondersteunen en faciliteren bewonersinitiatieven |
1.3.3 - Samenwerking met SWD versterken door ze te betrekken bij bewonersinitiatieven |
1.3.4 - Ruimer aanbieden van laagdrempelige digitale communicatiemiddelen (social media of specifieke project sites) |
1.4 - Sterkere verbinding tussen bewoners en maatschappelijke organisaties en bedrijven |
1.4.1 - Overzicht geven van bewonersinitiatieven, welke daarvan in samenwerking met SWD tot stand komen en bijbehorende bewonersgroepen |
1.4.2 - Ondersteunen van wijkcoördinatoren en faciliteren van bewonersinitiatieven |
Prestatie-indicator | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 |
% gegrond verklaarde bezwaarschriften n.a.v. formele behandeling | NB | 0 % | NB | 15% |
% ingetrokken bezwaarschriften n.a.v. informele behandeling/mediation | NB | NB | NB | 85% |
% vertrouwen in de manier waarop gemeente wordt bestuurd | 48% | 50% | 50% | 50% |
2. Burger is tevreden over dienstverlening die zelfredzaamheid ondersteunt
Subdoelen & activiteiten |
2.1 - De burger wordt snel geholpen met zijn vraag ongeacht welk communicatie kanaal hij gebruikt |
2.1.1 - Samen met gebruikers de gebruikersvriendelijkheid van de e-diensten verbeteren |
2.1.3 - Servicenormen over afhandeltijden vaststellen en hierop sturen met behulp van de nieuwe monitoringsystemen en actief communiceren |
2.2 - De gemeente is via diverse kanalen makkelijk bereikbaar met de nadruk op het digitale kanaal |
2.2.1 - de mogelijkheden om een product digitaal aan te vragen nog eenvoudiger maken door nieuwe mogelijkheden |
2.3 - Alle vragen van de burger worden snel afgehandeld |
Indicator maatschappelijk effect | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 |
Tevredenheid burger over de dienstverlening binnen de gemeente | 6.9 | NB1 | 7,0 | 7,0 |
Aantal klachten over gemeentelijke dienstverlening | 72 | NB | 70 | 70 |
Prestatie indicatoren | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 |
Subdoel 2.3 % binnenkomende gesprekken KCC binnen 30 seconden beantwoord | 71.4 % | 73.1 % | 70-80% | 70-80% |
- Niet beschikbaar, de volgende peiling over 2024, is in 2025.
3. Krachtig lokaal bestuur in samenhang met sterke regionale samenwerking
Subdoelen & activiteiten |
3.1 - Diemen is een krachtige speler in de regio |
3.1.1 - Vertegenwoordiging in regionale besturen |
3.2 - Competente ambtelijke en regionaal bewuste organisatie |
3.2.1 - Uitvoeren van (strategisch) HRM-beleid met focus op competenties |
3.3 - Doelmatige en doeltreffende vrijwillige samenwerkingsverbanden |
3.3.1 - Onderzoeken welke taken we beter in samenwerking kunnen uitvoeren (onder andere in Duo+ en AM-verband) |
3.3.2 - Controleren of we de doelen die we met de deelname nastreven, ook realiseren |
3.4 - Doelmatige en doeltreffende verplichte samenwerkingsverbanden |
3.4.1 - Onderzoeken welke taken we beter in samenwerking kunnen uitvoeren |
3.4.2 - Controleren of we de doelen die we met de deelname nastreven, ook realiseren |
Verplichte indicatoren | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 |
Algemeen - Waardering inwoners algemene gemeentelijke dienstverlening (verplicht) | 6.9 | NB1 | 7,0 | 7,0 |
Algemeen - Waardering ondernemers algehele gemeentelijke dienstverlening (verplicht) | NB | NB1 | 7,0 | 7,0 |
- Niet beschikbaar, de volgende peiling over 2024, is in 2025.
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 | Begroot 2026 | Begroot 2027 | Begroot 2028 |
Algemeen - Apparaatskosten per inwoner (verplicht) | € 724 | € 815 | € 939 | 1.125 | 1.114 | 1.095 | 1.074 |
Algemeen - % Externe inhuur (kosten inhuur externen als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen) (verplicht) | 17% | 21% | 10% | 5% | 4% | 3% | 3% |
Algemeen - % overhead (Overhead/ totale loonsom) | 85% | 87% | 83% | 73% | 76% | 77% | 78% |