3. Naar een gezonde leefomgeving

Met de pijler Gezonde leefomgeving uit de Duurzaamheidsagenda pakken we de problemen in de leefomgeving aan waar we hier en nu last van hebben. Tot de pijler gezonde leefomgeving behoren de volgende drie thema’s: Klimaatadaptatie, Luchtkwaliteit & Geluid en Schone Mobiliteit.

3.A THEMA KLIMAATADAPTATIE

Wat willen we bereiken?

  • Voorbereid zijn op opwarming gebouwde omgeving (hittestress), Intensere regenbuien en langere periodes van droogte

Wat gaan we ervoor doen in 2025?

  • Uitvoeren Programma Klimaatadaptatie 2024-2028

  • Klimaatadaptief inrichten Scheepskwartier en Vlinderbuurt, waarbij de resultaten worden gemonitord ter lering voor toekomstige projecten

  • Klimaatadaptief inrichten Oosterringdijk bij reconstructie

  • Voortzetten operatie Steenbreek gericht op het stimuleren van ontstenen en vergroenen van privéterreinen

  • Voortzetten gesprek met scholen over vergroenen van hun schoolpleinen

Monitoring

Wat

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Aantal buurten (van in totaal 35) die volledig aan de Diemense normen voor wateroverlast voldoen

3

4

5

8

Aantal buurten (van in totaal 35) die volledig volgens het beleid tegen droogte zijn ingericht

3

4

5

9

3.B) THEMA LUCHTKWALITEIT & GELUID

Wat willen we bereiken?

  • Een gezonde leefomgeving met een schone luchtkwaliteit en lage geluidbelasting

Wat gaan we ervoor doen in 2025?

  • Voortzetten deelname in de Bestuurlijke Regie Schiphol over de inpassing van luchtvaart en de luchthaven Schiphol in de regio

  • Voortzetten inbreng en toetsing van eisen luchtkwaliteit en geluid bij ruimtelijke en verkeerskundige plannen en projecten

  • Actualiseren verkeersmodel voor de voortzetting van het maken van geluidberekeningen voor bestaande situaties en nieuwe ontwikkelingen

  • Uitvoeren acties uit Actieplan geluid 2024-2028

  • Uitvoeren acties uit decentraal uitvoeringsplan Schone Lucht Akkoord

  • Voortzetten bewustwordingscampagne nadelen stoken en beperken overlast

  • Start onderzoek naar milieuzones voor auto- en vrachtverkeer en daarbij opnieuw beoordelen mogelijkheden milieuzones brom en snorfietsen

  • Voortzetten lobby verlagen maximumsnelheid rijkswegen

  • Voortzetten jaarlijkse meting luchtkwaliteit in samenwerking met de GGD (in 2021 gestart)

  • Volgen meetprogramma geluid van Rijkswaterstaat voor het onderdeel scheepvaart op de vaarwegen van Rijkswaterstaat

Monitoring

Wat

Wanneer

meting luchtkwaliteit

jaarlijks (ingaande 2021)

5 jaarlijks opstellen geluidbelastingskaarten

Geluidbelastingskaart is in 2022 geactualiseerd; volgende actualisatie volgt in 2026

3.C) THEMA SCHONE MOBILITEIT

Wat willen we bereiken?

  • Uitstootvrij regionaal OV-systeem in 2030

  • Overige regionale mobiliteitssystemen uitstootvrij in 2050

  • Aantrekkelijke fiets- en wandelroutes

Wat willen we gaan doen in 2025?

  • Proactief bijplaatsen laadpalen voor auto's in Diemen (conform Beleidsnotitie opladen elektrische voertuigen en de laadkaart met vooraf uitgezochte geschikte locaties). We onderzoeken de haalbaarheid van drie snellaadpalen in Diemen.

  • Uitbreiden aantal zero emissie bussen door GVB/Vervoerregio. Op dit moment is de helft van de bussen in de VRA emissievrij. Dit wil men door extra te investeren verhogen tot 95% in 2025

  • Verbeteren zwakke schakels in het (regionaal) fietsnetwerk: verbreden brugdek Diemerburg en onderzoek naar een verkeersveiliger oversteek van de Weteringweg.

  • Hanteren parkeernormen en aanleg voldoende fietsparkeerplaatsen conform Parkeernormennota

  • Voortzetten regionale samenwerking Green Deal zero Emission stadslogistiek en Green Deal fiets in samenwerking met de Vervoerregio Amsterdam

  • Deelname aan Regionaal Mobiliteitsprogramma (onderdeel nationaal Klimaatakkoord) via de Vervoerregio Amsterdam. De doelen uit het Regionaal Mobiliteitsprogramma zijn geborgd in bestaande beleidstrajecten binnen de Vervoerregio Amsterdam. Diemen neemt hieraan deel

  • Uitbreiden en monitoren van het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto's, deelbakfietsen en scooters)

Monitoring

Wat

Werkelijk 2022

Werkelijk 2023

Begroot 2024

Begroot 2025

Aantal laadpalen

(Aantal laadpunten)

89 laadpalen

112 laadpalen

145 laadpalen

160 laadpalen

176 laadpunten

223 laadpunten

290 laadpunten

320 laadpunten

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf