Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?
1. Voldoende parkeerruimte voor bewoners, bezoekers en werknemers tegen aanvaardbare kosten
Subdoelen |
1.1 - Goede benutting van beschikbare parkeercapaciteit met "blauwe zone" als belangrijkste instrument |
1.1.1 - Uitbreiden en bijsturen parkeerregulering op basis van resultaten parkeermonitoring en klachten van bewoners en ondernemers en op basis van nieuwe ontwikkelingen (o.a. regelgeving en ICT) |
1.1.2 - Parkeermonitoring door middel van meting van de parkeerdruk en op basis van ontvangen parkeerklachten |
1.1.3 - Uitvoering geven aan het actualiseren van het Parkeerbeleidsplan 2021 |
1.2 - Voldoende parkeergelegenheid voor bewoners, hun bezoekers en werknemers |
1.2.1 - Waar nodig bijsturen van de parkeerregulering (op basis van maatwerk) |
1.2.2 - Afspraken over parkeervoorzieningen bij nieuwbouwplannen, in beginsel worden deze parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd op basis van de Nota Parkeernormen |
1.2.3 - Handhaven op de parkeerregulering incl. afhandelen parkeerklachten en overtredingen |
1.3 - Kostendekkende parkeerexploitatie (geen winstoogmerk) |
1.3.1 - Actueel houden van de parkeerexploitatie |
1.3.2 - Parkeertarieven baseren op effectiviteit en een sluitende parkeerexploitatie |
1.4 - Voldoende stallingsmogelijkheden voor fietsen bij publiekstrekkers, ov-haltes en ruimtelijke ontwikkelingen |
1.4.1 - Bijplaatsen van fietsenstallingen indien nodig en mogelijk |
1.4.2 - Het voorschrijven van fietsparkeernormen bij (ruimtelijke) ontwikkelingen conform de Nota Parkeernormen |
2. Diemen is een verkeersveilige gemeente
Subdoelen & activiteiten |
2.1 - Duurzame veilige inrichting van gemeentelijke infrastructuur |
2.1.1 - Herinrichtingen worden duurzaam veilig ingericht |
2.1.2 - Verkeersveilige fietsroutes nemen we mee bij de uitvoering van bouwplannen/wegwerkzaamheden (in BLVC-plannen) |
2.1.3.- We doen onderzoek naar het verbeteren van de verkeersveiligheid op de Weesperstraat |
2.1.4 - We stellen eenMobiliteitsvisie op waarbij verkeersveiligheid een belangrijk aspect is |
2.2 - Nul verkeersdoden op gemeentelijke wegen |
2.2.1 - We nemen deel aan verkeersveiligheidscampagnes via de Vervoerregio Amsterdam |
2.2.2 - Deelname aan het programma Doortrappen ter bevordering van de fietsveiligheid onder oudere fietsers |
2.2.3 - We monitoren de verkeersveiligheid op gemeentelijke wegen |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 |
Algemeen - % doden na verkeersongeval met een motorvoertuig | 0 % | 0 % | 0 % | 0 % |
Algemeen - % ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig | 40 % | 33 % | 15 % | 15 % |
Algemeen - % overige vervoersongevallen met een gewonde fietser | 32 % | 53 % | 20 % | 30 % |
3. Goede bereikbaarheid en doorstroming
Subdoelen & activiteiten |
3.1 - Geen regionaal sluipverkeer door Diemen, zoveel mogelijk doorgaand autoverkeer via auto(snel)wegen en gebiedsontsluitingswegen |
3.1.1 - We streven naar een maximumsnelheid binnen de bebouwde kom van 30 kilometer per uur, tenzij dit niet mogelijk is |
3.1.2 - Afstemmen informatiesystemen (bewegwijzering/navigatie) op hoofdroutes |
3.2 - Goede doorstroming van het autoverkeer op lokale hoofdwegen |
3.2.1 - Waarborgen ontsluitingsfunctie d.m.v. advisering bij herinrichtingen en herontwikkelingen (o.a. Scheepskwartier, Vlindertuin, hoofdassen Diemen Centrum, Holland Park) |
3.2.2 - Aanpassen hoofdverkeersstructuur Diemen Zuid (o.a. openstellen busbaan, aanleg rotonde, invoering 30 km/uur) |
3.3 - Geen vrachtverkeer van en naar bedrijventerreinen door de woonwijken |
3.3.1 - Zorgen voor behoud van goede rechtstreekse aansluiting van werkgebieden op het hoofdwegennet |
3.3.2 - Terugdringen vrachtverkeer bij herinrichting van woongebieden |
3.4 - Voldoende (oplaad)mogelijkheden voor elektrische voertuigen |
3.4.1 - Realiseren van een dekkend en vraaggestuurd netwerk van laadpalen voor elektrische auto’s, in samenwerking met het projectbureau MRA-e. We gaan drie snellaadpunten realiseren (Kruidenhof, sportpark De Diemen, Van Markenplantsoen) |
3.4.2 - In samenwerking met het projectbureau MRA-e onderzoeken van mogelijkheden voor plaatsing van laadvoorzieningen van alleen op aanvraag naar pro actief op basis van bezetting/gebruik en potentieel gebruik door deelmobiliteit |
3.4.3 - Voortzetten regionale samenwerking Green Deal Zero Emission stadslogistiek |
3.4.4 - We monitoren het aanbod van elektrische deelmobiliteit (o.a. auto’s, (bak-)fietsen en scooters) en nemen deel aan de regionale aanpak via de Vervoerregio om het aanbod voor deelmobiliteit te verruimen. We onderzoeken de mogelijkheid van een deelmobiliteitshub bij metrostation Verrijn Stuartweg. |
3.5 - Een dekkend (regionaal) netwerk voor fietsers en voetgangers |
3.5.1 - We verbeteren de zwakke schakels in het fietsnetwerk; dit betreft o.a. onder andere het verbeteren van de fietsoversteek op de Weteringweg en het verbreden van het brugdek van de Diemerbrug ten behoeve van het fietsverkeer. |
3.5.2 - We nemen deel aan het regionale overleg over de verbetering van de regionale doorfietsroutes zoals de Dom tot Dam route langs het Amsterdam-Rijnkanaal. |
Prestatie-indicatoren | Werkelijk 2022 | Werkelijk 2023 | Begroot 2024 | Begroot 2025 |
Totaal aantal laadpalen voor elektrische motorvoertuigen | 87 | 112 | 145 | 160 |
4. Goed openbaar vervoer
Subdoelen & activiteiten |
4.1 - Goede OV ontsluiting van woonwijken, winkelcentra, werkgebieden en recreatiegebieden |
4.1.1 - Het belang van een goed bereikbaar Diemen brengen we in bij de planvorming en besluitvorming binnen de OV concessie Amsterdam |
4.1.2 - We verlenen medewerking aan de nieuwe HOV-busverbindingen IJburg-Weesp en IJburg-station Bijlmer-Arena met omzetten van de parallelweg van de A1 tussen knooppunt Diemen en de Maxis naar een busbaan zonder ontheffinghouders-regeling |
4.1.3 - De belangen van Diemen brengen we in bij regionale onderzoeken en plannen zoals OV SAAL middellange termijn, Amsterdam Bay Area (o.a. IJmeerlijn) en het toekomstige metronet |
4.2 - Goed bereikbare en toegankelijke OV-haltes |
4.2.1 - De resterende bushaltes in Diemen Noord en Diemen Zuid worden aangepast bij groot onderhoud/herinrichting zodat deze goed bereikbaar en toegankelijk zijn |
4.2.2 - We zorgen ervoor dat OV-haltes en stations goed toegankelijk zijn voor alle gebruikers |
4.3 - Goede reizigersinformatie op de OV-haltes |
4.3.1 - We controleren de reizigersinformatie op haltes |
4.4 - Goede doorstroming van het openbaar vervoer |
4.4.1 - We zorgen voor van een goede doorstroming van het openbaar vervoer bij herinrichtingen (o.a. herinrichting Vlinderbuurt, Scheepskwartier hoofdassen Diemen Centrum en de aanpassing van de verkeersstructuur in Diemen Zuid) |