Maatregelen Hervormingsagenda Jeugd

De aankomende jaren gaan wij verder aan de slag met de implementatie van de instrumenten uit de Hervormingsagenda. Dit doen we gezamenlijk met de gemeenten Ouder-Amstel en Uithoorn. We gaan aan de slag met onder andere de doorontwikkeling van stevige lokale teams en gebiedsgericht samenwerken:

Één van de doelstellingen uit de Hervormingsagenda is dat jeugdigen en hun ouders voor jeugdhulp laagdrempelig en dicht bij huis terecht moeten kunnen. Dit willen we onder meer bereiken door in te zetten op stevige lokale teams met voldoende expertise en verbinding met specialistische hulp. We willen teams die met ouders en jeugdigen kijken naar wat echt nodig is. Die niet alleen toegang verlenen, maar zelf ook (lichte) hulp verstrekken, gericht op het versterken van het gewone leven en de veerkracht van gezinnen en jongeren. Ze doen dit in goede verbinding met lokale voorzieningen.

Gebiedsgericht samenwerken in de jeugdhulp betekent dat de diverse verwijzers, aanbieders van jeugdhulp, preventie en andere partijen om de jongere en diens gezin heen samenwerken. Ze bieden gezamenlijk op maat hulp en ondersteuning aan een gezin. Het doel is om duurzame oplossingen te vinden richting normalisering.

Doel is om de jeugdhulp zodanig te verbeteren dat huidige knelpunten worden weggenomen. We willen toe naar een toekomstbestendig jeugdhulpstelsel dat financieel beheersbaar is. We willen hierbij altijd kijken naar duurzame oplossingen in het gewone leven en op andere levensdomeinen in plaats van alleen vanuit de Jeugdwet.

De gemeenten Ouder-Amstel en Uithoorn staan voor dezelfde opgaven. Daarom trekken we hierin gezamenlijk op.

Om deze projecten uit te voeren is de inzet van projectleiders en implementatiebudget nodig. Voor de gemeente Diemen bedragen de kosten hiervoor € 150.000 in 2025. Hiervan is € 50.000 beschikbaar binnen het jeugdhulpbudget 2025. Er wordt voorgesteld om € 100.000 incidenteel beschikbaar te stellen in 2025 vanuit de algemene middelen.

Stel uw tan:document zelf samen

SELECTIE

0 - geselecteerd

Direct downloaden


Volledige pdf